|

Rejestracja własnej działalności gospodarczej w 5. prostych krokach!

AliBiuro to źródło fachowej wiedzy. Na naszej stronie porównasz profesjonalne urządzenia wielofunkcyjne, dowiesz się, jaki wpływ na ergonomię miejsca pracy mają krzesła komputerowe i w jaki sposób wykorzystać papier do drukarki podczas walki ze stresem. Chcemy Ci doradzać, tak aby pierwsze stawiane przez Ciebie kroki na krętej drodze przedsiębiorcy były jak najłatwiejsze. Od czego zaczniemy? Od początku! Dziś dowiesz się jakie dokumenty musisz wypełnić, aby zarejestrować swoją działalność. Niech urzędowe sprawy nie przyprawiają Cię o dreszcze! Z naszym poradnikiem szybko uporasz się z nieuniknionymi formalnościami. Proces rejestracji firmy jest ciągle usprawniany – wystarczy wypełnienie kilku wniosków i złożenie ich przez Internet. Tylko 5 kroków dzieli Cię od rejestracji własnej firmy!

Krok 1 – Chwyć za pióro wieczne i wypełnij wniosek CEIDG

Wejdź na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i kliknij w zakładkę Formularze i instrukcje, a dowiesz się w jaki sposób wypełnić wniosek o rejestracji działalności gospodarczej. Możesz go wypełnić za pośrednictwem strony internetowej lub wydrukować (albo pobrać w dowolnej gminie) i wypełnić w wersji papierowej.

Jeżeli zdecydujesz się na złożenie wniosku on-line, możesz podpisać go za pomocą podpisu elektronicznego lub poprzez użycie tzw. profilu zaufanego. W przypadku tradycyjnej wersji wniosku, należy złożyć go w dowolnej gminie osobiście lub zapakować do koperty i wysłać pocztą. W takim wypadku wszystkie nasze dane do systemu wprowadzi urzędnik.

Wniosek o wpis do Ewidencji jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP. Składając taki dokument, wybieramy formę opodatkowania oraz zgłaszamy się jako płatnik składek ubezpieczeniowych dla ZUS.

Podczas wypełniania formularza CEIDG zostaniesz poproszony o podanie rodzaju wykonywanej działalności. Aby to zrobić, należy skorzystać z Polskiej Klasyfikacji Działalności. Zawiera ona spis czynności, które może wykonywać przedsiębiorstwo. Podczas wypełniania wniosku podajemy wyłącznie numery tych czynności. Ich ilość nie jest w żaden sposób ograniczona.

Krok 2 – Dopełnij formalności w Urzędzie Skarbowym

Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego odbywa się automatycznie po złożeniu wniosku CEIDG, a więc nie musisz wypełniać żadnych dodatkowych druków. Jeżeli chcesz być płatnikiem podatku VAT, to najpóźniej dzień przed rozpoczęciem sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT należy złożyć w odpowiednim Urzędzie Skarbowym wniosek VAT-R, który możemy pobrać ze strony Ministerstwa Finansów.

Krok 3 – Odwiedź Zakład Ubezpieczeń Społecznych

W momencie, kiedy zostajesz przedsiębiorcą, w ZUS-ie figurujesz jednocześnie jako płatnik i ubezpieczony. To, że jesteś płatnikiem oznacza, że jesteś osobą wpłacającą składki za siebie i za swoich pracowników. Status ubezpieczonego należy Ci się tak samo, jak Twoim pracownikom. Jeżeli Twoja działalność gospodarcza jest Twoim jedynym źródłem dochodu, musisz wypełnić druk ZUA, natomiast druk ZZA należy wypełnić, jeżeli masz umowę o pracę w innym miejscu i otrzymujesz pensję wyższą od średniej krajowej. Jeżeli jest ona niższa, pozostajesz przy wypełnieniu druku ZUA.

Użyj drukarki laserowej, wypełnij odpowiedni dokument i podpisz go. Wspomniane powyżej druki możesz złożyć w dowolnym oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, również drogą pocztową. Należy to zrobić po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczych, jednak nie później niż 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej, którą podałeś we wniosku CEIDG.

Podczas wypełniania druku ZUA lub ZZA zostaniesz poproszony o podanie numeru REGON. Jeżeli jeszcze go nie posiadasz, po prostu pomiń to okienko. Pamiętaj jednak, że brak informacji zwrotnej z GUS-u o nadaniu numeru REGON, nie oznacza, że nie został Ci on przypisany. Oczekiwanie na list trwa nawet dwa tygodnie, a numer często zostaje nadany w dzień po złożeniu wniosku. Sprawdź więc swój własny wpis w wyszukiwarce przedsiębiorców, gdzie dowiesz się, czy posiadasz już REGON i NIP.

Krok 4 – Wybierz biuro rachunkowe

Kolejnym krokiem do założenia własnej działalności gospodarczej jest nawiązanie współpracy z biurem księgowym. Nie jest to wymóg formalny, bo księgowością możesz zajmować się sam, jednak warto to zrobić, aby mieć więcej czasu na rozwijanie swojego biznesu. O podanie danych biura, które będzie prowadziło Twoją dokumentację, zostaniesz poproszony już podczas wypełniania wniosku CEIDG. Jeżeli jeszcze nie zdecydowałeś się na usługi konkretnego biura księgowego, zaznacz opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a w późniejszym terminie zaktualizuj swoje dane.

Wybierając biuro księgowe bądź rozsądny i rozważny. Konkurencja na rynku jest duża, ale mimo to ceny prowadzenia księgowości nie są niskie. Istnieje dużo firm, które kuszą młodych przedsiębiorców niskimi cenami, jednak nie zawsze warto jest ryzykować. Cięcie kosztów na księgowości nie zawsze się opłaca, bowiem łatwo jest trafić na nierzetelnych lub nieuczciwych wykonawców. Korzystaj z usług sprawdzonych firm, spytaj znajomych, czy mogą Ci kogoś polecić. Powierz swoje finanse osobie odpowiedzialnej, aby nie mieć problemów w późniejszym czasie. Kiedy już wybierzesz odpowiednią firmę lub osobę, musisz dostarczyć jej całą niezbędną dokumentację. Wszystkie dokumentu z ZUS-u i Urzędu Skarbowego wepnij w jeden segregator i zanieś do swojej księgowej.

Krok 5 – Załóż konto w banku

Powoli zbliżamy się do końca! Bardzo istotnym wyborem jest decyzja o tym, w którym banku ulokujesz firmowe pieniądze. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas porównywania bankowych ofert?

  • Dowiedz się, ile kosztuje prowadzenie konta w danym banku. Rzadko jest to usługa bezpłatna. Z reguły jej koszt wynosi kilka złotych w skali miesiąca. Nie jest to duża kwota, ale w skali rocznej może robić znaczącą różnicę.
  • Pomyśl o tym, jakie czynności będziesz wykonywać najczęściej i sprawdź, w którym banku będziesz mógł dokonywać ich nieodpłatnie lub za niewielką sumę. Pozwoli Ci to zminimalizować koszty obsługi Twojego konta bankowego.
  • Zwróć uwagę na to, czy przelewy w danym banku są płatne. Coraz więcej banków oferuje darmowe przelewy do Urzędu Skarbowego i ZUS-u, jednak pobiera opłaty za każdy inny przelew. Ich cena waha się od kilkudziesięciu groszy do nawet 2 złotych. Jeśli planujesz wykonywać wiele przelewów ta kwestia powinna być dla Ciebie jedną z najważniejszych.
  • Czy Twój bank pobiera prowizję za wypłatę pieniędzy z bankomatu, a jeśli tak, to od jakiej kwoty? Przyjrzyj się również temu aspektowi, zwłaszcza jeżeli masz zamiar obracać gotówką w fizycznym jej wymiarze.
  • Dowiedz się, czy bank oferuje jakieś dodatkowe opcje i bonusy. Niektóre spośród nich oferują np. zniżki za wykonanie konkretnej ilości przelewów lub dokonanie płatności kartą powyżej określonej kwoty. Korzystaj z tego typu możliwości, biorąc pod uwagę to, które warunki jesteś w stanie spełnić
  • Przemyśl, czy warto założyć konto firmowe w banku, w którym posiadasz konto osobiste. Czasem jest to wygodna opcja, ponieważ pozwala na niemal natychmiastowe przesłanie pieniędzy w jedną i w drugą stronę. Jednak nie każdy bank, który ma ciekawą ofertę dla osób indywidualnych, ma dobrą ofertę dla firm i odwrotnie.
  • Przed podpisaniem umowy dokładnie ją przeczytaj, aby być pewnym, że bank nie ukrył w niej żadnych dodatkowych opłat. Wszystko jest w porządku? Wspaniale! Wyciągnij swoje ulubione pióro do pisania i złóż ostatni autograf!

Gratulacje! Zostałeś młodym przedsiębiorcą!

To już wszystko! Jak widzisz, rejestracja działalności gospodarczej wcale nie jest taka trudna, jak mogłoby się wydawać. Niemal wszystkie druki możesz wypełnić za pośrednictwem Internetu i tak samo je wysłać. Jest to niezwykle wygodne – w ten sposób unikasz kolejek, oszczędzasz czas i możesz to zrobić w dowolnym dla Ciebie momencie, nawet w godzinach, w których urzędy nie pracują.

Pozostaje nam życzyć Ci powodzenia. Niech urzędowe druki Cię nie przerażają – z pewnością sobie z nimi poradzisz. Pamiętaj, że prowadzenie firmy to prawdziwa przygoda! Mamy nadzieję, że prowadzony przez Ciebie biznes przyniesie Ci duży zysk, a także ogrom radości i satysfakcji. Trzymamy kciuki!

No dobrze… Ale co dalej?

Jesteś żądny wiedzy i chcesz dalej pracować na sukces swojej firmy? Wiemy czego potrzebujesz! Żadne przedsiębiorstwo, bez względu na branżę, nie obędzie się bez artykułów biurowych. Każdemu biznesmenowi potrzebne jest pewne minimum. Zastanawiasz się, co będzie Ci potrzebne na starcie? Zapraszamy do lektury kolejnego poradnika! W międzyczasie zacznij używać ekskluzywnego pióra wiecznego.

PIÓRA DO PISANIA

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *